Michel Geplaatst op 28-06-2003, 15:16 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 27-06-2003, 23:04 cafeetje schreef:

he Migo
waarom moet altijd elk onderwerp dicht als jij het een onzinnig topic vindt.Heb je geen mening of vindt je het niet interresant, schrijf dan niets. Volgens mij is het gewoon een serieuze vraag, die ook best wel verschillende antwoord mogelijkheden heeft.
Ook ik vind het rekenen soms best lastig, niet omdat ik dom ben, maar omdat je ontzettend veel mogelijkheden hebt om uit te gooien. De meest logische uitgooien kunnen voor een beginnende darten ook de meest moeilijke zijn.

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt. Dit topic gaat niet over hetgeen jij denkt, zoals Arjan ook al zegt.

En waarom gebruik je dat woord altijd?

waarom moet altijd elk onderwerp dicht als jij het een onzinnig topic vindt

???  :-\  

meld dit bericht aan een moderator

cafeetje Geplaatst op 28-06-2003, 22:51 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

[...]
???  :-\  

ik gebruikte niet specifiek het woordje altijd, het was meer in de trent, dat ik het idee kreeg dat wanneer je een bepaald onderwerp/topic niet interresant vond, dat je het dan net zo goed op slot kon doen. Het viel mij op dat ik je al vaker van dat soort opmerkingen maakte ( het lezen van sarcastische opmerkingen is heel moeilijk dus daarom soms beter te vermijden, of je moet de persoon in kwestie persoonlijk kennen )
Volgens mijn optiek is een ieder vrij om te vragen wat hij maar wil, mag hij elk nog niet geopend topic openen en zolang die op de juiste plaats gebeurt zie ik geen enkel probleem.
Het was/is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen, maar alleen om duidelijk te maken dat je beter een domme vraag kan stellen, dan geen vraag en het vervolgens nooit weten hoe iets moet.
Maar goed weer ontopic........
edwin

Team eleven (NIX en Cafeetje) 
cafeetje Geplaatst op 28-06-2003, 22:58 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 28-06-2003, 00:32 Arjanluijendijk schreef:

[...]

Daar heb je gelijk in Cafeetje, maar kijk eens naar de orginele vraag: "hoe kun je het beste rekenen met een reken apparaat of rekenmachine"... Misschien heeft Jantaeke het over die speciale electronische dart-calculators... misschien gewoon over een casiootje... Maar in ieder geval niet over de uitgooien die jij bedoelt denk ik. Hoe dan ook, Migo heeft gelijk. Rekenen met darten doe je uit je hoofd. Kun je niet snel rekenen dan neem je even de tijd ervoor... daar leer je meer van dan van het gebruik van electronische hulpmiddelen.

Eens met bovenstaande, ik ga er alleen vanuit dat hij het bedoelde zoals ik stelde, hoe leer je al die verschillende uit gooien uit je hoofd, want dat is toch best lastig.....

Team eleven (NIX en Cafeetje) 
dennis Geplaatst op 01-07-2003, 11:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 21-06-2003, 23:56 Obelix schreef:

Inderdaad! Rekenen is één van de vele vereisten waaraan een goede speler moet voldoen. Alle schema´s en outshots kennen? NEE, dat hoeft nog niet meteen...Maar 501-85=416, JA dat MOET je gewoon uit je kop kennen.

Wat je doet: je gaat thuis met de videorecorder aan "wedstrijden schrijven" van topspelers. Check jouw scores met die van de TV. Als het op een gegeven moment allemaal wel gaat kloppen ga je een keer kijken naar de dartclub in jouw dorp/stad. Vraag of je daar voor ze mag schijven, want:

Goed idee, maar je moet dan wel al een beetje kunnen rekenen. Daarvoor moet je eerst een basis hebben. Om die onder de knie te krijgen, moet je thuis gewoon heel veel legs gaan spelen en de stand op papier bijhouden (dus niet met rekenapparaat). Zo krijg je het binnen de kortste tijd onder de knie.
Je kan nu het cafe in gaan en wedtrijden gaan schrijven, maar waarschijnlijk krijg je het dan moeilijk met rekenen als de spelers richting de dubbel gaan en dan rare triples gaan werpen. Om dit probleem op te lossen moet je zelf dubbels gaan oefenen. Begin bij 51 uit te gooien en ga dan steeds een stap hoger. Bedenk welke mogelijkheden er allemaal zijn.
voorbeelden: 51:    11+T,  19+d16,   15+d18
     74:    t14d16   t18d10.
Als je dit een tijdje oefent zal je ook de spelers gaan begrijpen (meestal) en zal je ook tijdens je eigen wedstrijden zelfverzekerder zijn omdat je niet bij elk getal moet na denken wat je daarna moet gooien. Het wordt een gewoonte.

This is the end, a beautiful friend the end. 
jc Geplaatst op 08-01-2005, 21:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Misschien idd wel een goed idee om meer te gaan hoofdrekenen. Ik dart echt altijd met een rekenmachine maar ik kan totaal niet rekenen bij het darten en heb ook totaal geen uitgooien in mijn hoofd zitten (alleen 16 dubbel 16). Als er vrienden langskomen vragen ze wel eens waarom die rekenmachine bij het bord ligt. Als ik zeg dat die voor het darten is laggen ze me altijd uit.

Rhino Geplaatst op 09-01-2005, 00:14 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 08-01-2005, 21:39 jc schreef:

Misschien idd wel een goed idee om meer te gaan hoofdrekenen. Ik dart echt altijd met een rekenmachine maar ik kan totaal niet rekenen bij het darten en heb ook totaal geen uitgooien in mijn hoofd zitten (alleen 16 dubbel 16). Als er vrienden langskomen vragen ze wel eens waarom die rekenmachine bij het bord ligt. Als ik zeg dat die voor het darten is lachen ze me altijd uit.

Eigenlijk wel terecht een beetje, vind je niet?
Neem een score lijstje bij de hand en leer het uit je hoofd. Beneden de 80, moet je het kunnen dromen , dus oefenen maar.
Als je eerst de logica maar ziet, dan gaat de rest op een gegeven moment vanzelf, en zal je zelfs al vanaf 170, alles onthouden.

't lijkt wel darten soms 
Magician Geplaatst op 11-01-2005, 21:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

de gangbare finishes zijn op den duur wel in je hoofd
de wat ongewone finishes....
tja ik reken altijd naar mn eigen favo dubbels,
trek die er eerst vanaf
en kijk dan welke singles entriples ik er bij moet gooien.... maarja volgens mij is bestaat er niet een methode die de beste is. je moet gewoon hoofdrekenen......
probleem wat ik zelf nog wel eens heb, is dat ik de bull over het hoof dzie met finishen
maar goed dan praat ik over het uitgooien en zit ik waarschijnlijk offtopic te praten

Rhino Geplaatst op 11-01-2005, 22:27 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 11-01-2005, 21:34 Magician schreef:

de gangbare finishes zijn op den duur wel in je hoofd
de wat ongewone finishes....
tja ik reken altijd naar mn eigen favo dubbels,
trek die er eerst vanaf
en kijk dan welke singles entriples ik er bij moet gooien.... maarja volgens mij is bestaat er niet een methode die de beste is. je moet gewoon hoofdrekenen......
probleem wat ik zelf nog wel eens heb, is dat ik de bull over het hoof dzie met finishen
maar goed dan praat ik over het uitgooien en zit ik waarschijnlijk offtopic te praten
Het gaat over rekenen en daar hoort ook de finish bij toch.
Maar de Bull is er alleen  niet om uit te gooien maar ook om naar een finish toe te komen.
Bijvoorbeeld:
Als je aan een beurt begint (3 pijlen in de hand!) tussen de 90 en 95 beginnen op de bullseye of enkel kan je met singel/enkel score toch naar een dubbel komen voor de finish
Triples mag ook maar als die eens niet goed lopen leuk en nuttig alternatief.
voorbeelden (SB=25 enkel bull, DB=50 dubbel bull)
90: DB-D20 of SB SB D20 alternatief T20 D15 of S20-S20-DB
     (niet over de 18 met 3pijlen, je hebt dan een triple nodig
     wat de kans kleiner maakt!
91: DB-S9-D16 of SB-T16-D9 (bij S16 nog altijd DB als finish)
92: DB-S10-D16 of SB-T17-D8 (bij S17 weer DB als finish)
93: DB-S3-D20 of SB-T18-D7 (S18 weer DB als finish!
94: DB-S12-D16 of SB-T19-D6 (S19 laat weer DB als finish!)
95: DB-S13-D16 of SB-T20-D5 (S20 laat weer DB als finish!)

Zo wie zo standaardjes
82: DB-D16 of SB-S17-D20
65: SB-D20
61: SB-D18
Leuke maar gewaagd:
41: SB-D8
49: SB-D12

Getallen boven de 100 die je eigenlijk het best met de bullseye of SB kan beginnen:
135 (DB-T15-D20 of SB-T20-DB)
132 (DB-DB-D16 of SB-T19-DB)
125 (SB-T20-D20 of DB-SB-DB)
115 (DB-SB-D20 of SB-T18-D18)

't lijkt wel darten soms 
grolschliefhebber Geplaatst op 03-02-2005, 17:29 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Volgens mij hoef je naar een poosje niet meer te rekenen. Voor mezelf heb ik gewoon een aantal combinaties in de kop bij een bepaald getal. Veel tv kijken dus en kijken wat andere darters doen. Kun je het rekenen wel vergeten.

turbulence Geplaatst op 05-02-2005, 17:58 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 22-06-2003, 14:33 Sanmark schreef:

Maar wat is het verschil tussen een rekenapparaat en een rekenmachine dan?

nou kijk, dit is een rekenapparaat ( zonder batterijen)

en dit eentje met batterijen

dat bedoelde ie denk ik....  ;D

maar ff serieus..

ik was ook nooit een ster op school in rekenen ( laat staan hoofdrekenen.)

echter sinds ik ben gaan darten ben ik er wel steeds beterder in geworden. gewoon oefenen, en rustig blijven denken.

speel thuis eens wat potjes 501 tegen je zelf, en gebruik een schrijfbord om je scores in te vullen.

denk rustig na over wat het ongeveer moet zijn, schrijf dit op, en controleer je zelf daarna evt met een zakjap als je het niet vertrouwd.

wat ook goed is is optellen en aftrekken in je hoofd.

stel er staat een score van 321.

degene die gooit, gooit 89.

hmm, dan ga je al weer moeilijker nadenken automatisch, want je komt onder de 300..

tel dan naar een even getal toe wat makkelijk is om te rekenen ( in dit geval 100)

het verschil tussen deze 2 is 11. dus wat doe je. 321+ ( het verschil van de andere som) is totaal van 232.

Lichtgewicht Geplaatst op 06-02-2005, 08:55 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als je wilt beginnen met schrijven voor mensen, wil ik je 1 tip meegeven, maak van de beurt van degene waar je voor schrijft 1 aftreksom i.p.v. 3, voorbeeld volgt hieronder:

Speler gooit t20 t5 en s19, je kunt dan op 3 manieren uitrekenen.

1) 501- (3x20)=60 wordt = 441- (3x5) =15 wordt 426 - 19 = 407.

2) 501 - (3x25)=75 wordt 426 - 19 = 407.

3) 501= (3x25 +19)=94 wordt 407.

Persoonlijk ga ik fouten maken als ik het op manier 1 doe, 2 maakt het voor mij al makkelijker omdat ik eerst de tripples bij elkaar optel, 3 is het allermakkelijkst, je telt 2 keer op en trekt maar 1x af.

Veel plezier,

Lichtgewicht

truman Geplaatst op 14-02-2005, 11:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-02-2005, 08:55 Lichtgewicht schreef:

Als je wilt beginnen met schrijven voor mensen, wil ik je 1 tip meegeven, maak van de beurt van degene waar je voor schrijft 1 aftreksom i.p.v. 3, voorbeeld volgt hieronder:

Speler gooit t20 t5 en s19, je kunt dan op 3 manieren uitrekenen.

1) 501- (3x20)=60 wordt = 441- (3x5) =15 wordt 426 - 19 = 407.

2) 501 - (3x25)=75 wordt 426 - 19 = 407.

3) 501= (3x25 +19)=94 wordt 407.

Persoonlijk ga ik fouten maken als ik het op manier 1 doe, 2 maakt het voor mij al makkelijker omdat ik eerst de tripples bij elkaar optel, 3 is het allermakkelijkst, je telt 2 keer op en trekt maar 1x af.

Veel plezier,

Lichtgewicht

dit reken ik nog weer anders uit

501 heb je
speler gooit 94

100-94 = 6

400 + 6 + 1 = 407

dus wat diegene gooit, haal ik van 100 af
dan haal ik honderd van wat er stond af en tel het verschil op.

klinkt ingewikkeld, maar als je het doorhebt, makkie

H00ligan Geplaatst op 14-02-2005, 11:53 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

als je een PC naast je bord hebt staan (of andersom) dan kun je op internet gng dartscounters vinden waarbij je alleen de score hoeft in te vullen

Mag niet eens een signature erop zetten :@, flauw zeg :@:@:@ 
Dartsmaster Geplaatst op 14-02-2005, 15:56 Reageer
user icon
administrator
Verstuur privé bericht

Op 14-02-2005, 11:53 H00ligan schreef:

als je een PC naast je bord hebt staan (of andersom) dan kun je op internet gng dartscounters vinden waarbij je alleen de score hoeft in te vullen

Gewoon hoofdrekenen is wel wat makkelijker.
Bij toernooien en partijtjes in het café of in een zaal heb je ook geen pc die je scores aftrekt.

H00ligan Geplaatst op 17-02-2005, 15:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

tsja, maar ik speel geen toernooitjes of in cafees, en als ik dat zou doen, staat er toch altijd een schrijver bij  :-X

Mag niet eens een signature erop zetten :@, flauw zeg :@:@:@ 
The judge Geplaatst op 17-02-2005, 15:24 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoe kan je het beste rekenen?  Vraag maar eens aan de recent gekroonde Master of Darts, die zal je zeggen dat je helemaal niet hoeft te rekenen ...  ;D

Kijk eens op www.haasjedarts.nl, de grootste dartvereniging van Nederland ... 
Baeron Geplaatst op 17-02-2005, 15:39 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

het moet een automatisme worden uiteindelijk...als je moet beginnen rekenen tijdens het darten zelf...loopt het meestal mis met de beslissende dart  

Rammstein rules even better !!!! heb je even tijd voor een amateursite ? : www.daltoncity.be 
delcim Geplaatst op 16-01-2006, 22:33 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

hoi,  
wij hebben in onze ploeg ook mannen die problemen hebben bij het tellen.
we proberen dit te verbeteren door bij de training die mannen veel te laten schrijven.

ik had vroeger probs dat ik teveel moest rekenen voor de uitworp.
het enige wat ik daarvoor geleerd heb is gewoon de automatischme (oei oei raar woord hihi).
als je bv 80over hebt moet je zonder rekenen weten  dat  je hierop  tr16 d16 gooit enz

zelf ben ik geen superieur maar ik probeer mijn mannetje te staan.
grts dimi

grolschliefhebber Geplaatst op 17-01-2006, 17:07 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik weet dat rekening voor veel mensen een probleem is, maar zelf snap ik dat niet zo. Als je begint met darten kan ik mee voorstellen dat het een probleem is, maar volgens mij heb ik gewoon rekenen geleerd door veel darts op tv te kijken en de combinaties die altijd keurig in beeld staan te onthouden. Ik kijk dus volgens mij, net als jij, niet meer tegen een getal aan, maar ook meer tegen de combinatie die daar bij hoort. Voor mij werkt dit perfect en ik heb dan ook zelden problemen met rekenen.

Het is trouwens ook leuk om het zo te leren, want je raakt nooit uitgeleerd volgens mij. Jelle zelf heeft me de afgelopen periode weer een leuke nieuwe geleerd. Op 104 beginnen op de 16 en nadat je een T16 en een S16 hebt gegooid blijft er nog tops staan. Volgens mij was ik hier zelf nooit opgekomen. Ook wel omdat ik zelf liever na D16 toereken.Het is echter wel handig als ik mijn teamgenoten die naar tops willen moet helpen met rekenen.

Ik weet dan ook niet of het helpt om ze in het begin veel te laten tellen bij wedstrijden. Ten eerste vind ik een slechte schrijver mateloos irritant en bovendien leer je er niet beter van rekenen op het bord zelf lijkt me.

Pike Geplaatst op 18-01-2006, 09:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik dart nu 3 jaar en was middelmatig met hoofdrekenen. In het eerste jaar van de competitie was ik bloednerveus bij het schrijven, om dat ik bang was om fouten te maken. Nu kan het echter wel irritant zijn als een schrijver te veel fouten maakt, maar het blijft toch mensenwerk.

Op zich viel het fouten maken wel mee, alleen de snelheid lag toen nog niet zo hoog. Door veel oefenen en begrip van de mensen die langer darten kreeg ik iets meer rust bij het schrijven en gaat het me nu goed af. Je merkt dat je voor jezelf een methode ontwikkeld die goed voor je werkt.

Wij begonnen natuurlijk in de vierde divisie, dus de eis wordt daar ook bij het schrijven niet zo hoog gesteld. Ik vindt het overigens "moeilijker" schrijven bij minder goede darters dan bij goede, vooral bij het finishen.

Een nieuwe jongen bij ons in het team schrijft nu vrijwillig iets vaker omdat zijn rekenwerk niet zo goed was. Inmiddels zie je dat ie nu veel beter schrijft. Dus oefening baart kunst

The judge Geplaatst op 18-01-2006, 10:13 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 18-01-2006, 09:45 Pike schreef:
(...) Dus oefening baart kunst

Dat is de enige goede tip die er op dit vlak bestaat.  (Hoofd)rekenen is aan te leren, maar ervaring is de beste leerschool.  Als je er echt moeite mee heb: schrijf ook thuis je score eens op een blaadje of telbord en reken zo mee.  
Een andere tip: veel darters hebben - en ik wacht de reacties wel af - meer moeite met aftrekken dan met het berekenen van de gegooide scores.  Indien er een relatief hoge score gegooid wordt is het voor sommige spelers makkelijker om het verschil tussen de gegooide score en 100 te berekenen en dat vervolgens bij de restscore op te tellen.  Voor diegenen bij wie het begint te duizelen:

- Stel de score staat op 212;
- Er wordt 85 gegooid;
- 100-85=15;
- 212+15=237
- je schrijft vervolgens uiteraard 137 op.

Dit 'trucje' wil nog wel eens helpen ...

Kijk eens op www.haasjedarts.nl, de grootste dartvereniging van Nederland ... 
Pike Geplaatst op 18-01-2006, 10:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dat is precies een van de methodes die ik bedoel , die je soms automatisch ontwikkeld. Hoe vaker je schrijft hoe creatiefer  je wordt je wordt met cijfers in je koppie.

Ik gebruik zelf bij "lastige" getallen nog de oude aftreksom dit gebeurd dan d.m.v. splitsing, zo als bijv.

483 - 36=
(10 lenen) 13-6 =7 (deze 7 schrijf ik gelijk op)
48 (min 10)= 47 - 3 = 44 (deze zet ik er dan voor)
dus 447

Of

483 - 30 is 453 en dan min 6 = 447
Op deze manier heb je een aantal handvaten die je op weg kunnen helpen.

Ik merk wel dat door veel te schrijven dit veel minder nodig is, maar soms ben ik een beetje moe in mijn hoofd en doe ik het zo om fouten te voorkomen.

Wel is het handig voor een beginnende darter de uitkomsten van de tripples en de dubbels in je hoofd te stampen. Dat maakt het makkelijker om sneller het totaal te berekenen.

Arjan_1980 Geplaatst op 19-01-2006, 17:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Die tweede manier van Pike doe ik juist altijd andersom, eerst -6 en dan -30. Vind ik de 1 van de makkelijkste manieren  

Groeten, Arjan. 
Dreetje Geplaatst op 31-01-2006, 23:46 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Rekenen leer je eigenlijk vanzelf als je in de competitie zit. Dan ben je gedwongen om potten te schrijven, althans bij mij wel. Ieder lid van mijn team is bij thuiswedstrijden verplicht 1 potje tactics te schrijven en een 501 best of 3. Bij de teamgame wordt het onderling geregeld en dat gaat goed.
Er zijn diverse schema's. Wat je vooral moet weten zijn de getallen tussen 81 en 170. Hiervoor zijn triples nodig, tenzij je de bull goed kan raken. Heel veel varianten zijn mogelijk. Een voorbeeld: 85 doe ik meest via T15 en D20. Andere variant is S25 T18 en D8. Of S25 S20 en D25. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ondervind het maar bij het oefenen. Succes!

Darts, passion 4 life! 
Bvrbvr Geplaatst op 01-02-2006, 01:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

"Een voorbeeld: 85 doe ik meest via T15 en D20. Andere variant is S25 T18 en D8. Of S25 S20 en D25. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ondervind het maar bij het oefenen. Succes!"

Niet om het een of ander.......

Die tweede optie:
Singel Bull okay, maar dat liever gewoon single 20 en dubbel 20 erna... Hoef je geen triple te gooien.

Die derde optie:
Dan gooi je jezelf dood op 95....... 25+20+50...  

Mijn optie:
T15 / D20
bij misser op T15:
S15 / S20 / DB
S15 / T20 / D5

1 2 3