100% arjan Geplaatst op 29-01-2003, 12:39 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik zou je niet aanraden een zakjappanner mee te nemen e-vo... neem gewoon je tijd als je moet rekenen en vergeet ook niet dat je altijd kunt vragen aan de schrijver hoeveel je over hebt!

Wil het echt niet lukken als je zelf schrijven moet, kun je vragen of iemand dat even overneemt... maar ook hiervoor geldt: oefening baart kunst!

meld dit bericht aan een moderator

e-vo Geplaatst op 29-01-2003, 13:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Oefening baart kunst, dat is zeker waar.

Als ik nu dart bij een vriend van mij (en volgende week ook thuis  ;D )heb ik, net zoals mijn 'dartparner' , een rekenmachine ernaast liggen waarmee ik simpelweg aftel.

Het wordt zelfs nog erger want daarbij gebruik ook een uitworptabel waarop ik kan zien wat de meest logische uitgooi is.  

Niet dat ik liever lui dan moe ben (al zou je dat wel kunnen gaan denken   ) maar het is wel handig, al die tools.

Nou ja, voorlopig eerst maar eens flink oefenen en daarna maar eens verder kijken.

Johan Geplaatst op 29-01-2003, 13:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 29-01-2003, 13:04 e-vo schreef:

Als ik nu dart bij een vriend van mij (en volgende week ook thuis  ;D )heb ik, net zoals mijn 'dartparner' , een rekenmachine ernaast liggen waarmee ik simpelweg aftel.

Hey e-vo,

Wat je ook doet, reken je scores NOOIT op een rekenmachine uit. Je leert het alleen door het zelf te doen en je kunt er niet vroeg genoeg mee beginen. Je zult zien dat het best meevalt. Een uitworp tabel is niet zo erg. Zodra je langer dart zul je deze niet meer nodig hebben.

Tijdens wedstrijden mag je overigens altijd aan de schrijver vragen wat je over hebt en het is helemaal niet erg als je even wacht met gooien en eerst even nadenkt over wat je moet gooien.

Ik heb al vaak genoeg gefaald doordat ik me niet wilde laten kennen. Ik heb ne zelfs al eens doodgegooid (in een officiële wedstrijd) omdat ik dacht 30 over te hebben na het gooien van T20 en T17. Ik gooide deze keurig uit... Ik was alleen begonnen op 131!

Was ik teruggestapt en had ik even nagedacht, dan had ik een stuk minder voor lul gestaan!!!!

Success,

Johan

Gonzo75 Geplaatst op 29-01-2003, 15:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het simpele maar ook mooie van het dartspel is dat je op een gegeven moment patronen gaat ontwikkelen. Je hoeft NIET meer te rekenen, je weet het gewoon. Als ik op bijvoorbeeld op 87 sta, dan hoef ik echt niet meer te rekenen om erachter te komen dat T-17 voor mij de beste optie is. Nu ik een jaar of 2 in competitieverband dart hoef ik bij iedere score onder de 100 niet meer na te denken, dus dat scheelt alweer. Problemen duiken op op het moment dat je niet gooit wat je wilt gooien. Stel je staat op 82 en gaat voor T-14, die mis je want je gooit T-11.. dat zijn de momenten om effe een stapje terug te doen om te kijken wat je over hebt. Bij single 14 hoeft dat niet want je had natuurlijk al lang zelf bedacht dat je dan 68 over zou houden.

Suc6  8)

Burrun Geplaatst op 29-01-2003, 15:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als je nog moeite hebt met rekenen en je hebt ook geen vaste partner om mee te darten, is dit programmatje misschien een oplossing:
http://www.darttoernooien.nl/downloads/VirtualDartPlayer.exe

Het houdt je score bij, stelt check-outs voor, je kunt je gemiddelde zien en het is een tegenstander op verschillende niveau's.
Moet je natuurlijk wel een pc in de buurt van je board hebben staan  :

Dennis79 Geplaatst op 29-01-2003, 18:01 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb denk ik een veel beter alternatief!
http://ourworld.compuserve.com/homep.../homepages/hpeer/darts/dartsmain.htm

Succes ermee!

Groeten Dennis

www.dtgroningen.nl 
Michel Geplaatst op 30-01-2003, 15:03 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het eerste wat ik deed toen ik begon met darten was gelijk die finishes uit mn hoofd te leren.. Als je begint met die van 60 tot 110, kom je al een heel eind. Daarna kun je je concentreren op uitzonderingen en 'vaste handigheidjes' die je gewoon uit je hoofd moet leren.

Wat Gonzo ook al zei is wel een goede tip, vantevoren rekenen:

Als je op 87 staat en je moet gaan uitgooien, zorg dan dat je eerst probeert T17, D18
Als je single 17 gooit:
-T18 voor D18
-Of om in ieder geval Bull over te houden: T20, D5 (als je single 20 gooit heb je in ieder gevaal nog 1 klans om uit te gooien)

En als je single 18 gooit, gooi je 12 voor D20 of 20 voor D16 of 16 voor D18..

Al deze stappen kun je voordat je gaat gooien alvast bedenken (niet zo ingewikkeld als het lijkt) en dat scheelt rekenwerk op het moment zelf

Bv_yuri Geplaatst op 30-01-2003, 17:22 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als je een score onder de 100 hebt staan dan is er een vrij eenvoudig trucje toe te passen. Haal er 40 (dan ga je voor tops) van af en kijk of dat te gooien is met 1 dart, zo niet tel je er 4 bij op (dan ga je voor d18) en kijk je of dat te gooien is met 1 dart, zo niet tel je er 4 bij op (dan ga je voor d16) en kijk je of dat te gooien is met 1 dart. Dat zal altijd mogelijk zijn behalve bij de scores 98 (t20-d19) en 99 (meerdere 3 darts variaties mogelijk).
Bijvoorbeeld: 81 uitgooien, 40 eraf is 41 en kan niet met 1 pijl, dan tel je er 4 bij op en kom je tot de conclusie dat je t15 moet gooien om d18 over te houden.
Bijvoorbeeld: 71 uitgooien, 40 eraf is 31, 4 erbij is 35, 4 erbij is 39 dus t13 en d16.

Massa Is Stabiel 
Keske Geplaatst op 04-02-2003, 22:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Best leuk die programaatjes maar je gaat er niet beter van rekenen! Ik geef er de voorkeur aan om gewoon lekker zelf te tellen.

Kalejetse Geplaatst op 12-02-2003, 12:22 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Veel trainen op 170,dan heb je het heel snel door.
Rekenprogramma's zijn wel leuk maar in de competitie en op toernooien heb je er niks aan.
Als je alleen programma's gebruikt leer je nooit tellen.

Michel Geplaatst op 12-02-2003, 12:29 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-02-2003, 12:22 Kalejetse schreef:

Rekenprogramma's zijn wel leuk maar in de competitie en op toernooien heb je er niks aan.

Daar gaat het nu niet over..

De mighty milk man Geplaatst op 12-02-2003, 12:29 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-02-2003, 12:22 Kalejetse schreef:

Idd het beste tellen leer je door zelf te rekenen.
Wat voor mij persoonlijk ook heel erg heeft geholpen is van te voren bedenken wat je gaat doen. Sta je op 135 eerst voor T20 raak je heb wat word mn volgende zet. T13 = D18, T15 = D15  kies wat je het fijnst vind en proberen maar.

Check http://www.dartparty.nl voor meer info over Dartparty 2007 14 en 15 april 2005 met Martin Adams 
Handyman Geplaatst op 12-02-2003, 12:50 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hmmm slecht voorbeeld
135 begin je nl nooit op de 20.
altijd voor de bull natuurlijk
maar het reken idee was duidelijk

Ericb Geplaatst op 12-02-2003, 16:38 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-02-2003, 12:50 Handyman schreef:

Hmmm slecht voorbeeld
135 begin je nl nooit op de 20.
altijd voor de bull natuurlijk
maar het reken idee was duidelijk

Met 'nooit' ben ik 't niet eens. Ik denk dat je mannier waarop je uitgooit onder meer afhankelijk van het niveau waarop je gooit.
vb. Hoe gooi je 50 uit met nog twee pijlen? Als je goed genoeg bent, dan ga je voor bijv. S18 D16 of S10 D20, omdat die S18 of S10 geen probleem mag zijn. Anderen kiezen voor de bull's eye. Als ze die (ruim) missen, dan hebben ze toch nog 25% kans op een dubbel (D20, D19, D18, D17, D16 of D15). De betere darters gooien vaak een enkel bull als ze de dubbele missen en hebben dan geen finish meer.
Ik kan me dus voorstellen dat Mighty voor T20 wil gaan. Ikzelf zit er ergens tussenin. Ikzelf kies soms mijn finishes op het moment zelf, afhankelijk van de vorm van de dag.

De mighty milk man Geplaatst op 12-02-2003, 16:44 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-02-2003, 16:38 Ericb schreef:

Ik kan me dus voorstellen dat Mighty voor T20 wil gaan. Ikzelf zit er ergens tussenin. Ikzelf kies soms mijn finishes op het moment zelf, afhankelijk van de vorm van de dag.

Dit was maar een voorbeeld, normaal gesproken ga ik ook voor de Bull... of voor T15 maar dan moet ik de Bull al een paar x gemist hebben...

Check http://www.dartparty.nl voor meer info over Dartparty 2007 14 en 15 april 2005 met Martin Adams 
jantaeke Geplaatst op 21-06-2003, 20:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

hoe kun je het beste rekenen met een reken apparaat of rekenmachine? ???

jimmypost Geplaatst op 21-06-2003, 22:28 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 21-06-2003, 20:05 jantaeke schreef:

hoe kun je het beste rekenen met een reken apparaat of rekenmachine? ???

op de lagere school kregen wij elke dag een uurtje rekenen

daar kregen wij sommetjes als 3x19 en 501 in 80

rekenmachientjes waren verboden

je gaat tijdens een dartwedstrijd toch niet op je rekenmachine uitreken hoeveel 501 - 80 is, dat kun je toch ook wel met je blote kop :-[

Obelix Geplaatst op 21-06-2003, 23:56 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Inderdaad! Rekenen is één van de vele vereisten waaraan een goede speler moet voldoen. Alle schema´s en outshots kennen? NEE, dat hoeft nog niet meteen...Maar 501-85=416, JA dat MOET je gewoon uit je kop kennen.

Wat je doet: je gaat thuis met de videorecorder aan "wedstrijden schrijven" van topspelers. Check jouw scores met die van de TV. Als het op een gegeven moment allemaal wel gaat kloppen ga je een keer kijken naar de dartclub in jouw dorp/stad. Vraag of je daar voor ze mag schijven, want:
501
100
140
60
85
out

is makkelijker om te tellen als een leg als
501
43
59
81
125
58
etc.

Veel oefenen is HET advies

Dartkrant.nl - De meest actuele darts website van Nederland http://www.dartkrant.nl 
jantaeke Geplaatst op 22-06-2003, 12:07 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

oke maar ik kan niet zo goed rekeken ik gebruik altijd een reken machine ;D

Sanmark Geplaatst op 22-06-2003, 14:33 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Maar wat is het verschil tussen een rekenapparaat en een rekenmachine dan?

jantaeke Geplaatst op 22-06-2003, 16:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

een reken apparaatkun je bij een dart zaak kopen en een rekenmachine heb je thuis wel ;D

Sanmark Geplaatst op 22-06-2003, 19:12 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 22-06-2003, 16:02 jantaeke schreef:

een reken apparaatkun je bij een dart zaak kopen en een rekenmachine heb je thuis wel ;D

Hoe weet jij wat ik thuis heb :-\ ???

Michel Geplaatst op 22-06-2003, 19:22 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Een beetje een onzinnig topic.. Hoe moet je rekenen? Nou, zoals je dat geleerd is: met je hoofd. Niet meer en niet minder..

Of je moet het hier hebben over het worteltrekken van niet-negatieve getallen waar geen geheel getal uit komt. DAN mag je een rekenmachine, een rekenapparaat, een rekencomputer of weet ik veel gebruiken.

Maar als je het over rekenen tijdens het darten hebt..Veel oefenen..Veel voorkomende berekeningen zullen dan automatisme worden.

Wat mij betreft kan deze dicht.

cafeetje Geplaatst op 27-06-2003, 23:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

he Migo
waarom moet altijd elk onderwerp dicht als jij het een onzinnig topic vindt.Heb je geen mening of vindt je het niet interresant, schrijf dan niets. Volgens mij is het gewoon een serieuze vraag, die ook best wel verschillende antwoord mogelijkheden heeft.
Ook ik vind het rekenen soms best lastig, niet omdat ik dom ben, maar omdat je ontzettend veel mogelijkheden hebt om uit te gooien. De meest logische uitgooien kunnen voor een beginnende darten ook de meest moeilijke zijn.

Team eleven (NIX en Cafeetje) 
100% arjan Geplaatst op 28-06-2003, 00:32 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 27-06-2003, 23:04 cafeetje schreef:

Ook ik vind het rekenen soms best lastig, niet omdat ik dom ben, maar omdat je ontzettend veel mogelijkheden hebt om uit te gooien. De meest logische uitgooien kunnen voor een beginnende darten ook de meest moeilijke zijn.

Daar heb je gelijk in Cafeetje, maar kijk eens naar de orginele vraag: "hoe kun je het beste rekenen met een reken apparaat of rekenmachine"... Misschien heeft Jantaeke het over die speciale electronische dart-calculators... misschien gewoon over een casiootje... Maar in ieder geval niet over de uitgooien die jij bedoelt denk ik. Hoe dan ook, Migo heeft gelijk. Rekenen met darten doe je uit je hoofd. Kun je niet snel rekenen dan neem je even de tijd ervoor... daar leer je meer van dan van het gebruik van electronische hulpmiddelen.

2 3