nighthawke Geplaatst op 02-09-2011, 01:23 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als je klachten hebt over het functioneren van het bestuur van je eigen bond (lidbond van de NDB) en je er met het bestuur niet uit komt (bestuur blijft ronduit een gesprek weigeren) zou het fijn zijn als er een onafhankelijke klachten/geschillen commissie waar je de klachten over desfunctioneren van het bestuur neer kunt leggen en dat deze een bemiddeldende rol zou kunnen innemen.
Zijn er forumleden die dit probleem herkennen?

meld dit bericht aan een moderator

http://www.letsplaydarts.info voor toernooien en meer....(nog in opbouw) 
Stalscu Geplaatst op 02-09-2011, 04:53 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hmmm, ik heb zo een vaag vermoeden dat we in dit topic weer enkele oude bekenden kunnen gaan begroeten. Mensen die helemaal gek van darts zijn (knipoog) en toevallig alleen er zijn als er wat te zeiken valt op de NDB.

Gezellig.

(jah, ik zeg het maar vast, dan hoef ik jullie straks niet hinderlijk te onderbreken)

Dit bericht is gewijzigd op 02-09 04:54.

Hup NAC ! 
nighthawke Geplaatst op 03-09-2011, 00:23 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 02-09-2011, 04:53 Stalscu schreef:
Hmmm, ik heb zo een vaag vermoeden dat we in dit topic weer enkele oude bekenden kunnen gaan begroeten. Mensen die helemaal gek van darts zijn (knipoog) en toevallig alleen er zijn als er wat te zeiken valt op de NDB.

Gezellig.

(jah, ik zeg het maar vast, dan hoef ik jullie straks niet hinderlijk te onderbreken)

Dit bericht is gewijzigd op 02-09 04:54.

sorry, dit is mijn bedoeling NIET, Maar het bestuur van onze lidbond wil niet eens een gesprek met me (en zo zijn er vast meer leden van lidbonden) , vandaar mijn vraag of het niet ijd word, dat er een klachten/geschillencommissie komt waar je als lid van een bond aangesloten bij de NDB met klachten over je "eigen"bond kunt komen.

Scharensliep Geplaatst op 03-09-2011, 17:23 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nighthawke's vraag gaat over de DOGD, dus het zal wel meevallen Stalscu

Ik zou in de ALV een voorstel doen waarin je vraagt of de ALV het ermee eens is dat het bestuur het gesprek op zijn minst met je moet aangaan (desnoods in aanwezigheid van &earote;&earote;n of twee andere leden). Even aangeven in het voorstel waarover je wilt praten.

Als de ALV het dan met het bestuur eens is dat het niet hoeft, dan rest er niets anders dan verhuizen naar een regio waar ze wel openstaan voor je ideeën. Threant is gezellig, heb ik wel eens gehoord en in de buurt.

Helen Geplaatst op 05-09-2011, 12:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wat ook een optie is dat de ene lidbond voor de andere lidbond de klachten- c.q. tuchtcommissie is. Een aantal lidbonden werken al op die manier samen. Dan blijft het ook onafhankelijk.

Als je van vreugde opspringt, zie dan toe dat niemand de grond onder je voeten weghaalt 
Tedje van es Geplaatst op 05-09-2011, 13:57 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Iedere regionale bond heeft toch zijn eigen tuchtcommissie?
Als het bestuur van een bond niet bereid is om een lid aan te horen c.q. zijn vragen te beantwoorden, dan lijkt me de gang naar de eigen tuchtcommissie in eerste instantie de meest logische.

same voâh ons čge, hoâh 
nighthawke Geplaatst op 05-09-2011, 23:18 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 05-09-2011, 13:57 Tedje van es schreef:
Iedere regionale bond heeft toch zijn eigen tuchtcommissie?
Als het bestuur van een bond niet bereid is om een lid aan te horen c.q. zijn vragen te beantwoorden, dan lijkt me de gang naar de eigen tuchtcommissie in eerste instantie de meest logische.

Dat zal moeilijk gaan (worden) daar ik zelf voorzitter ben van de tuchtcommissie.   Maar het gaat ook meer over algemene zaken: zoals twijfels over het functioneren van dit 2-koppige bestuur, het naleven van de statuten etc.  

Tedje van es Geplaatst op 06-09-2011, 12:57 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 05-09-2011, 23:18 nighthawke schreef:
[...]
Dat zal moeilijk gaan (worden) daar ik zelf voorzitter ben van de tuchtcommissie.   Maar het gaat ook meer over algemene zaken: zoals twijfels over het functioneren van dit 2-koppige bestuur, het naleven van de statuten etc.  

Ik ga er even van uit dat jullie statuten conform de door de NDB bepaalde standaard statuten zijn opgesteld.  In dat geval, citeer ik uit deze statuten:

artikel 9, lid 3
Indien het aantal bestuursleden beneden het aantal van vijf is gedaald, blijft het bestuur bevoegd. Het is echter verplicht alsdan zo spoedig mogelijk een algemene vergadering bijeen te roepen om in de vacatures te voorzien.

Het bestuur is dus verplicht z.s.m. een ALV uit te schrijven.  Dan heb je in ieder geval al de mogelijkheid gecreeërd om je standpunten/twijfels kenbaar te maken binnen het hoogste orgaan van jouw bond.

same voâh ons čge, hoâh 
nighthawke Geplaatst op 06-09-2011, 14:03 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-09-2011, 12:57 Tedje van es schreef:
[...]

Ik ga er even van uit dat jullie statuten conform de door de NDB bepaalde standaard statuten zijn opgesteld.  In dat geval, citeer ik uit deze statuten:

artikel 9, lid 3
Indien het aantal bestuursleden beneden het aantal van vijf is gedaald, blijft het bestuur bevoegd. Het is echter verplicht alsdan zo spoedig mogelijk een algemene vergadering bijeen te roepen om in de vacatures te voorzien.

Het bestuur is dus verplicht z.s.m. een ALV uit te schrijven.  Dan heb je in ieder geval al de mogelijkheid gecreeërd om je standpunten/twijfels kenbaar te maken binnen het hoogste orgaan van jouw bond.

Ja, klopt. Alleen de vraag is hoe krijg ik het bestuur zover dat ze een nieuwe ALV uitschrijven? Vroegtijdig en vermeld met alle agendapunten op de site van de DOGD?

Tedje van es Geplaatst op 06-09-2011, 15:02 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Tja, de statuten geven geen duidelijke aanknopingspunten wat de juiste gang van zaken is als het bestuur zich zelf niet conformeert naar de eigen statuten.

Artikel 16, lid 1, sub 5:
Voorts wordt een buitengewone algemene vergadering gehouden indien ten minste zoveel leden als bevoegd zijn tot het uitbrengen van een tiende gedeelte van de stemmen in de algemene vergadering het bestuur daarom verzoekt.

Hierin is niet opgenomen hoe het mogelijk is om een ALV te houden (zonder 10% van de leden te mobiliseren), wanneer het bestuur weigert een verplicht te organiseren ALV  te houden.

Wat ik nog wel kon vinden:

Artikel 9, lid 4:
Het bestuur ziet toe op de naleving van de statuten, reglementen en door de vereniging genomen besluiten.

(dat geldt dus ook voor het bestuur zelf)

Het lijkt me ook niet zo'n handige zet van een 2-koppig bestuur om niet z.s.m. een ALV uit te schrijven, want alle besluitvorming die zij in de tussentijd neemt middels bestuursvergaderingen zijn NIET rechtsgeldig!  Men maakt het dus voor zichzelf onmogelijk om als bestuur goed te kunnen functioneren.

Artikel 10, lid 3:
Het bestuur kan slechts rechtsgeldige besluiten nemen, indien de helft, doch ten minste drie leden aan de vergadering deelnemen of daarin door een aanwezig bestuurslid vertegenwoordigd zijn.

Concluderend lijkt me dus dat:
- sinds het bestuur louter bestaat uit 2 leden, kan dit bestuur niet naar behoren functioneren, want met 2 bestuursleden kan men geen rechtsgeldige besluiten nemen.
- het bestuur overtreedt de statuten van de eigen bond, doordat men niet voornemens is om op korte termijn een ALV uit te schrijven met als doel om het bestuur tot minimaal 5 bestuursleden te brengen
- de statuten geven geen mogelijkheid weer om een ALV te houden geïnitieerd door de leden, anders dan een BALV met minimaal 10% van alle leden

Ik denk echter wel dat er juridische trajecten zijn om een bestuur tot een ALV te dwingen.  Maar daar zal een juridisch onderlegd persoon een uitspraak over moeten doen....members: Judge? He-man?

Dit bericht is gewijzigd op 06-09 15:06.

same voâh ons čge, hoâh 
nighthawke Geplaatst op 06-09-2011, 15:48 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Er is een statutenwijziging geweest in 2004 (geloof ik) en daarin is opgenomen dat het dagelijks bestuur uit minimaal 3 personen moet bestaan.
In mei van dit jaar (25 mei) is een ALV uitgeschreven, maar niet gevraagd om de vacature(s) op te vullen en of dat kandidaten zich aan konden melden. Trouwens stond de agenda (alleen de standaard agendapunten) pas 1 week van te voren op de site
Er is ook GEEN kascontrole geweest daar er niemand meer van de kascommissie gerechtigd was (vorig jaar hebben Gerda Udema en ik de kascontrole gedaan en vorig jaar jaar met de ALV werd nog gezegd dat dit ongewijzigt bleef, maar dit jaar werd gezegd omdat ik lid was van de tuchtcommissie - was ik vorig jaar ook al- mocht ik geen kascontrole meer doen en Gerda was geen lid meer van de DOGD). Nu is er wel een nieuwe kascommissie in het leven geroepen..
Ik denk dat ik het bestuur maar even laat weten dat eigenlijk alles ongeldig is wat er tijdens de ALV besloten is en dat zij een nieuwe ALV moeten beleggen om ook het bestuur weer tot minimaal 3 personen te brengen.  

Dit bericht is gewijzigd op 06-09 15:50.

Tedje van es Geplaatst op 06-09-2011, 16:02 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 06-09-2011, 15:48 nighthawke schreef:
Er is een statutenwijziging geweest in 2004 (geloof ik) en daarin is opgenomen dat het dagelijks bestuur uit minimaal 3 personen moet bestaan.

Dit is meen ik niet mogelijk.  De statuten zijn gebaseerd op algemene statuten opgesteld door de NDB.  Een lidorganisatie is niet gerechtigd om individueel de statuten aan te passen.  Dat kan alleen als de statuten van alle lidorganisaties hierop worden aangepast.  

Nogmaals dit weet ik niet zeker, maar dit kan je navragen bij de NDB.

Op 06-09-2011, 15:48 nighthawke schreef:

Ik denk dat ik het bestuur maar even laat weten dat eigenlijk alles ongeldig is wat er tijdens de ALV besloten is en dat zij een nieuwe ALV moeten beleggen om ook het bestuur weer tot minimaal 3 personen te brengen.  

Indien blijkt dat de statutenwijziging wel geoorloofd is geweest, dan zijn de besluiten dus wel rechtsgeldig, deze is met minimaal de helft van het bestuur gedaan (2 is meer dan de helft van het minimum van 3).  

Blijft echter dan wel openstaan dat het bestuur een ALV had moeten uitschrijven om het bestuur aan te vullen (tot minimaal 5 volgens NDB-statuten, dan wel tot 3 indien huidige eigen statuten reglementair zijn).

same voâh ons čge, hoâh 
nighthawke Geplaatst op 14-09-2011, 00:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Kan iemand mij vertellen of teams die bij de divisiekampioenschappen in Nijkerk op een 4e,3e,2e of 1e plaats eindigen ook prijzengeld krijgen?  

En het zou me interesseren wat de verschillende bonden aan contributie rekenen.

Wij (DOGD) betalen vanaf jan.2012 , 52.50 euro. (was dit jaar 47.50 euro) Nieuwe leden moeten meteen voor 1 1/2 jaar betalen dus 52.50 + 23.75 euro (nog over dit halve jaar).

Heffen andere bonden de contributie per seizoen of ook per boekjaar (1 jan t/m 31 dec)?

Sjefke Geplaatst op 14-09-2011, 08:21 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Bij DBA betaald men € 32,50 per seizoen.

If the darts be with you, you got THE POWER! 
Ninedart Geplaatst op 14-09-2011, 16:53 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

FDB is het 35 euro geloof ik.

FDB Eredivisie / NDB Youth #4 
brutusdart Geplaatst op 23-09-2011, 16:31 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

WBDF 38,50 ... 10 euro NDB  -- 10 euro borg en 18,50 inschrijfgeld

www.brutus-darts.eu 
Scharensliep Geplaatst op 23-09-2011, 23:57 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

En krijg je dat tientje terug na het seizoen? Of blijft dat staan tot je stopt na x seizoenen? Wat een administratieve nachtmerrie lijkt me dat zeg, borg om je in te schrijven ergens. Dat zou ik maar eens overdenken als ik de WBDF was.

brutusdart Geplaatst op 28-09-2011, 18:19 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het 10 euro borg blijf staan na het seizoen als je weer verder speel.

www.brutus-darts.eu 
nighthawke Geplaatst op 09-01-2012, 19:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Welk programma gebruikt jouw bond om de uitslagen in te vullen op de site? en weet je ook de kosten ervan.
Het programma van de D.O.G.D. is teambeheer en kost 2100 euro per jaar om te gebruiken, vraag me af of er niet een goedkopere oplossing voor is.  
Meende mij te herinneren dat de NDB ook een soortgelijk programma heeft dat door de lidbonden gebruikt kan worden ook voor de ledenadministratie of heb ik het mis    

Dit bericht is gewijzigd op 09-01 19:07.

Jaccokrook Geplaatst op 09-01-2012, 19:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 09-01-2012, 19:06 nighthawke schreef:
Welk programma gebruikt jouw bond om de uitslagen in te vullen op de site? en weet je ook de kosten ervan.
Het programma van de D.O.G.D. is teambeheer en kost 2100 euro per jaar om te gebruiken, vraag me af of er niet een goedkopere oplossing voor is.  
Meende mij te herinneren dat de NDB ook een soortgelijk programma heeft dat door de lidbonden gebruikt kan worden ook voor de ledenadministratie of heb ik het mis    

Dit bericht is gewijzigd op 09-01 19:07.

Ik weet iig dat de BDC (en ik meen ook de RDB) tevens gebruik maken van Teambeheer. Van de kosten heb ik geen idee.

Scharensliep Geplaatst op 09-01-2012, 22:41 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

waar kan ik meer info vinden over teambeheer?

nighthawke Geplaatst op 10-01-2012, 12:32 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 09-01-2012, 22:41 Scharensliep schreef:
waar kan ik meer info vinden over teambeheer?

Op de site van de D.O.G.D. er staat in de balk boven de divisies en poule's, standen ingevuld komen meteen online. iedere captain heeft zijn eigen inlogcode om via teambeheer de uitslagen en eventuele bijzonderheden (180ers, hoge finishes etc) in te vullen.
Maar welk programma had de NDB voor de lidbonden in ontwikkeling en/of biedt het nu de lidbonden aan om te gebruiken?    

nighthawke Geplaatst op 10-01-2012, 12:33 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 09-01-2012, 19:15 Jaccokrook schreef:
[...]

Ik weet iig dat de BDC (en ik meen ook de RDB) tevens gebruik maken van Teambeheer. Van de kosten heb ik geen idee.

Kun je zien in het financieel jaarverslag van je bond   daar moeten deze kosten vermeld staan.   en ook in de begroting.

1 2